Dragobetele, sarbatoare la romani


      Pe data de 24 februarie, in fiecare an, inca din perioada geto-dacilor se  sarbatoreste ,,Dragobetele” si  reprezinta credinta populara in puterea de procreere, forta vitala de marirea neamului.  Acest obicei  se leaga  de sfarsitul iernii si inceputul  primaverii, odata cu reinvierea naturii. Dragobetele se serbeaza prin petreceri, unde domina veselia si bucuria. Inaintea acestei sarbatori, au loc pregatiri intense pentru zestrea tinerelor  fete. Acestea participa la pregatiri, alaturi de mame, pentru a-si dovedi harnicia. Un bun exemplu este participarea, in serile de iarna (ianuarie si februarie) la asa numitele ,,claci”,unde se scarmana lana si se toarce. Acolo, femeile tinere canta, fac aluzii la casatorii, pregatind oarecum pe tinerele fete. Din cand in cand trec si tinerii care sunt interesati de fetele din casa respectiva, fara a-si dezvalui prezenta. Barbatii subravegheaza atenti miscarile tinerilor dandu-le indrumari.  Aceste momente au fost surprinse cu multa minutiozitate de marele nostru povestitor, Ion  Creanga, in ,,fata  mosului si fata babei”.  Dragobetele oriunde s-ar sarbatorii,  in Muntenia, Oltenia, Ardeal, Moldova, Banat sau Dobrogea are acelasi scop precis, acela de inceputul dragostei intre doi tineri, fata si baiat. Dragobetele sarbatoreste inceputul relatiei de dragoste intre cei doi tineri, baiat si fata, spre deosebire de „Valentine s day”, care reprezinta iubirea in totalitate, reinnoirea relatiei, intarirea relatiei si inceputul ei. In credinta populara s-a perpetuat de-a lungul vremurilor, sub forma de legende descrierea acestei sarbatori. Un tinar, frumos, puternic, vesel, dar naiv si iubaret (cuprinde toate insusirile unui tanar, din orice timp ), Dragobete, fiul babei Dochia a venit intr-o comunitate, pentru a-si cauta perechea printre fetele de acolo. In  legendele lui Mihail Sadoveanu este descrisa si aceasta sarbatoare. Pictorul Theodor Aman,  prin folosirea culorilor vii a luminozitatii,  prin plasarea personjelor in mijlocul naturii, a abordat tema petrecerii la romani, inclusiv in timpul Dragobetelui, in tabloul ,,Hora de la Aninoasa”.  Nicolaie Grigorescu prezinta veselia frumusetea, mindria tinerei romance in tabloul ,, taranca voioasa”. In tabloul ,,Ghiocei” al lui Ion Andreescu este prezenta primavara din perioada sarbatorii Dragobeteului. Pe pamantul stramosesc dragostea a fost  celebrata totdeauna. In urma sapaturilor arheologice sau gasit fresce cu desene despre dragoste si vase, cel mai cunoscut este cupa,, Cununia”din cultura Gumelnita (localitatea Sultana).  In Muzeul de Arheologie  Constanta se gaseste statuia din marmura  Afrodita, din mitologia greaca (zeita frumusetii si a dragostei), in fata Muzeului, este statuia  lui Ovidius, poetul roman, ,,cantaretul gingaselor iubiri”. Toate acestea dovedesc ca geto-dacii, traci, localnicii acelor vremuri, impreuna cu strainii, sarbatoreau adesea  prin petreceri, dragostea, prin simbolul casatoriilor. Cuvantul dragoste, se pare ca are aceiasi radadacina etimologica cu a cuvantului Dragobete. Cuvantul dragoste are intelesuri profunde in credinta populara si cultura romaneasca, diferita de cuvantul iubire. Sarbatoarea Dragobete este legata de cuvantul dragoste prin inceputul relatiei intre doi tineri (baiat si  fata) rostind adesea cuvantul ,, drag”. Cuvantul ,,dragoste” impleteste la un loc, afectiunea, simpatia, dorul, tandretea, solidaritatea, atasamentul, etc..Dragostea in cel mai vechi sens al sau inseamna puterea de a detine si a pastra  lucrul cel mai de pret in lume. Prin seria de sculpturi in piatra ,,sarutul”, Constantin Brincusi arata tandretea si solidaritatea celor doi de a-si petrece eternitatea impreuna. Cu acelasi inteles are si,, Poarta sarutului” din Targul Jiu, unde in prezent tineri isi oficiaza casatoriile. Oscar Han a sculptat bustul lui Mihai Eminescu, iar pe soclu chipul Veronicai Micle  repprezentand  dragostea lor in vesnicie. Grupul statuar se gaseste pe  faleza Cazinoului, in apropierea marii, asa cum si-a dorit poetul in poezia ,,Mai am un singur dor”. Cultura  romaneasca reprezinta dragostea sub diferita forme: prin muzica, poezii, proza,  picturi, sculpturi, dans etc.. Exprimarea sentimentului de dragoste prin muzica este vasta, fiind vesela sau trista, populara (doinele, de petreceri etc..) un exemplul este frumoasa  melodie din folclorul romanesc  ,,Am ibovnic la Mizil” cantata de Maria Tanase, romantele sunt un mod de a se expima dragostea: ,, Vrei sa ne intalnim sambataseara”, „zaraza”, „tu esti primavara mea”, „de-a fi salcie la mal”, „iubesc femeia”, „atat de frageda”(so frecs tont art) sunt cunoscuti marii artisti ce canta dragostea Maria Lataretu, Maria Ciobanu,  Gabi lunca, Ciprian Porumbescu (serenada) si multi altii. Prin melodiile cantate la diferite instrumente (Gheorghe Zamfir-nai), se trezesc simturile omenesti cu ajutorul instrumentelor muzicale, fluierul, acordeonul, vioara, cimpoiul. Dansul este forma de comunicarea si exprimare a emotiilor si sentimentelor a trairilor sufletesi mai ales dansul in doi (fata si baiat)  in tropotita in maramures, geamparale in dobrogea in milocul horei cunoscuta in toata tara. Mai sunt si dansurile imprumutate de la straini precum valsul, tangoul care sunt complete pentru primii pasi ai celor doi tineri indragostiti.  In literatura romana, dragostea isi are un loc aparte  in poezii si romane. Nu putem trece fara a aminti cateva din poeziile lui Mihai Eminescu: ,,Atat de frageda”, ,,Si daca..”, ,,Sara pe deal” ,,Luceafarul”, ,,De ce nu-mi vii” , ,, Floare albastra” . Si alti poeti romani au cantat dragostea, amintim doar cativa: Lucian Blaga - ,,Cantec in doi”, George Cosbuc- ,,Numai una”, ,,Rea de plata”,Minulescu-,,Romanta ultimului sarut”, ,,Ce faci tu” ,  Nichita stanescu- ,,Cantec de dor”, ,,Imbratisarea”, Mrcea Dinescu- ,,mai stii”, Adrian Paunescu -,,Cu tine”.  Proza literaturii romanesti este bogata in redarea definirii sentimentului dragoste la romani prin povestiri si romane:  George Calinescu- ,,Enigma Otiliei”si ,,orasul cu salcami”, Mircea Eliade-,, Maitrey”, Garabet Ibraileanu-,,Adela”, Liviu Rebreanu- ,,Adam si Eva,, si ,, Ciuleandra”, Ion Slavici- ,,Padureanca”, Ionel Teodoreanu- ,,La Medeleni”, ,,Lorelei”, Cella Serghi- ,,panza de paianjen”, Mihai Drumes-,,Invitatie la vals” si ,,Scrisoare de dragoste” . Sarbatoarea dragobetelui este unica la romani, este sarbatoarea de inceputul dragostei cantata in toate timpurile .

In fiecare an, pe 24 februarie, cand are loc intalnirea dintre cele doua anotimpuri, iarna cu primavara, cand cu ultimele semne ale iernii mai sunt prezente (gerul, zapada prin locuri ascuns), cand primavara vine cu miei si flori (ghiocei, stanjenei si brebenei), aici in spatiul mioritic, se sarbatoreste in stilul dulce romanesc, cu bucurie si petreceri, Dragobetele. Acesta este unic in felul sau, pentru ca sarbatoreste Dragostea in sine, cu voiosie, bucurie, acel ceva ce este de nepretuit (nu-si are pretul pe pamant), acel ceva, care duce la perpetuarea vietii. Liviu Rebreanu a scris ca ,,Dragostea adevarata, infrunta lumea, e generoasa si mandra. Iubirea vinovata se ascunde”. De ziua Dragobetului, cu inima curata si  hainele de sarbatoare, cu ceva din portul popular romanesc, cu bucurie, timiditate si sfiala in suflet, intrati pe poarta unde se tin petreceri, tinindu-va de mana, in fata intregii lumi. Cei singuri , pasiti cu incredere si speranta la petreceri, caci Dragobetele va avea grija sa va gasiti perechea.

Niciun comentariu

RoDrift Games By The Sea

 

Un produs Blogger.